Ogumienie samochodu a pora roku

Wraz z początkiem każdego sezonu właściciele samochodów starają się doprowadzić swój pojazd do porządku. Jak wiadomo zima nie sprzyja temu, aby w aucie zrobić wszystko co chcemy. W związku z powyższym zawsze najlepszym momentem okazuje się być koniec zimy, a początek wiosny, oraz koniec lata, a początek jesieni.

W tym czasie przygotowujemy samochody na dwa zupełnie różne sezony, czyli lato i zimę. W związku  tym, iż niedługo będziemy mieć lato skupimy się właśnie na tym sezonie. Przede wszystkim trzeba skupić się na ogumieniu. Po zimie może ono wymagać od nas wielu zabiegów, jeśli użytkujemy ogumienie całoroczne. Posiadając dwa komplety, czyli opony letnie i zimowe zazwyczaj ich stan sprawdzamy po każdej wymianie i odstawieniu do tzw. leżakowania. Dlatego jeśli przystępujemy do wymiany ogumienia z zimowego na letnie wystarczy wyjąć z pokrowców i założyć. Jeśli komuś zależy może ponownie poddać opony konserwacji. Oczywiście zapewne były konserwowane w ostatnim sezonie, ale nie wszyscy ten zabieg wykonują. Co więcej opony całoroczne tuż przed latem również powinny być zdjęte, oczyszczone i zakonserwowane. Pomimo tego, że założymy je ponownie warto o nie zadbać, gdyż aura zimowa bez wątpienia dała się im we znaki.

Różnice, które mają znaczenie

Producenci opon sezonowych i całorocznych bardzo dobrze wiedzą na czym polegają różnice. Otóż laikowi mogłoby się wydawać, że opona, to opona, jednakże nic mylnego. Ogumienie letnie jest wykonane ze specjalnej mieszanki gumy, która sprawia, iż podczas użytkowania samochodu latem odczuwamy komfort jazdy. Oprócz gumy duże znaczenie ma bieżnik, jaki jest wyżłobiony pod kątem wzoru i głębokości, aby ogumienie w warunkach podłoża suchego i mokrego, oraz wysokich temperatur idealnie przylegało do podłoża. Z kolei zimowe ogumienie wykonane jest z zupełnie innej mieszanki gumy. Opracowana jest w ten sposób, że daje komfort jazdy wyłącznie w niższych temperaturach. Bieżnik z kolei jest dostosowany głębokością i wzorem do podłoża ośnieżonego, oblodzonego, mokrego, a także suchego. Jak sama nazwa wskazuje ogumienie sezonowe musi być wymieniane, kiedy temperatury spadają czy podnoszą się, gdyż w przypadku użytkowania opon letnich zimę i odwrotnie nie będzie wspominanego komfortu jazdy. Całoroczne ogumienie jest wykonane z mieszanki gumy, która świetnie sprawdza się w obu sezonach. To samo jest z opracowaniem bieżnika, który ma zapewniać bezpieczeństwo jazdy w każdych warunkach.

Warto o tym pamiętać

Dużo kierowców czy właścicieli aut dba  wyżej wymienione kwestie. Są jednak tacy, którzy nie zwracają na ogumienie uwagi do momentu faktycznego zużycia. Warto jednak brać przykład z tych pierwszych, ponieważ wiele wypadków ma miejsce ze względu na ogumienie. Zużycie po całości czy też punktowe jest zagrożeniem. Opona może eksplodować w każdym momencie. Nigdy nie wiemy kiedy i gdzie, dlatego powinniśmy myśleć  tym wcześniej. Dodatkowo zaleca się wspominaną również konserwację. Zawsze przedłużamy tym żywotność gumy. Co więcej dbajmy o poprawna technikę jazdy. Ruszanie i hamowanie z piskiem opon, to zbędne ich zużywanie na własne życzenie. Wiele osób już się zdążyło przekonać, że technika jazdy ma duży wpływ na długość użytkowania opon. Wystarczy porównać ogumienie kierowców jeżdżących spokojnie, a tych, którzy lubią mówiąc kolokwialnie palić gumę. Zatem kto jeszcze nie dokonał wymiany opon lub nie zadbał o stan swojego całorocznego ogumienia ma w tej chwili ostatni gwizdek. Temperatury już są dość wysokie, dlatego nie należy tego lekceważyć.

Dodaj opinię

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *