Opony letnie i zimowe – czym się różnią?

Wydaje się, że każdy kierowca doskonale wie, kiedy zmienić opony letnie na zimowe. Każdy również teoretycznie wie, dlaczego taka zmiana opon jest ważna dla bezpieczeństwa jazdy. Jednak wciąż są i tacy kierowcy, którzy nic sobie z tego nie robią i zimą wciąż jeżdżą na oponach letnich lub odwrotnie. Dlaczego warto zmieniać opony w sezonie letnim i zimowym? Czym właściwie różnią się opony sezonowe?

Opony letnie i zimowe – podstawowe różnice

Różnica między oponami zimowymi i letnimi polega przede wszystkim na rzeźbie bieżnika. Gładkie i duże klocki oraz stosunkowo niewielka ilość nacięć to domena opon letnich. Tutaj również spotkamy dużo szersze kanały odprowadzające. Dzięki temu opony mają styczność z asfaltem na dużo większej powierzchni. Wygląd klocków sprawia, że mamy dużo stabilniejszy tor jazdy po rozgrzanym słońcem asfalcie oraz wysoki poziom trakcji. Z kolei kanały odprowadzające to zabezpieczenie przed aquaplaningiem i ślizganiem się samochodu na mokrej nawierzchni.

No dobrze, a jak w takim razie wyglądają opony zimowe? Przede wszystkim jest tu dużo więcej nacięć i lamelek niż na oponach letnich. Kanały odprowadzające na środku opony są węższe, jednak nieco grubsze są pasma odprowadzające wodę i błoto na boki. Dzięki tak zaprojektowanej powierzchni zimówka ma większą przyczepność w śniegu, ponieważ nacięcia i lamelki „wgryzają się” w śnieg.

Guma również ma znaczenie

Opony letnie i zimowe różni również zastosowanie innych mieszanek gumy przy ich produkcji. W oponach letnich używa się twardszej gumy, która zawiera więcej sadzy. Wszystko po to, by opona nie topiła się w czasie upałów i nie traciła swoich właściwości. Pamiętajmy jednak, że taka twarda opona w czasie zimowych dni się nie sprawdzi, ponieważ styka się z asfaltem dużo mniejszą powierzchnią i traci przyczepność.

Zimowe opony mają bardziej miękką gumę, by mogły zachować swoją plastyczność nawet w czasie bardzo niskich temperatur. I dlatego właśnie nie będą odpowiednie dla sezonu letniego, ponieważ mogą lepić się do asfaltu i tym samym zwiększać siłę tarcia. W ten sposób szybko zetrzemy bieżnik.

Dodaj opinię

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *