W każdej organizacji komunikacja wpływa na efektywność działań, relacje w zespole oraz atmosferę pracy. Styl komunikowania się natomiast to sposób, w jaki przekazujemy informacje, słuchamy innych oraz reagujemy na różne sytuacje w zespole. Umiejętne dostosowanie stylu do indywidualnych potrzeb i preferencji zespołu może znacząco wpłynąć na współpracę, zmniejszyć liczbę konfliktów i zwiększyć zaangażowanie pracowników.
Dlaczego styl komunikacji jest ważny?
Każda osoba posiada inny styl komunikacji, co wynika z różnic osobowościowych, doświadczeń i preferencji. Nieporozumienia w zespole często wynikają z nieadekwatnego sposobu komunikacji lub braku dostosowania do stylu rozmówcy. Zgodnie z metodologią Carla Gustava Junga, wykorzystywaną w badaniu Extended DISC® wyróżniamy 4 style zachowania, które również odnoszą się do stylu komunikowania się w środowisku zawodowym:
- D, czyli styl Dominujący, to takie cechy jak inicjatywa, wymagania, rywalizacja, a w kontekście komunikacji wskazuje się takie zachowania, jak dominacja, którą inne osoby mogą odbierać negatywnie.
- I, czyli styl Towarzyski wskazuje na otwartość i optymizm, zorientowanie na ludzi i inspirowanie ich pomysłami. Osoba w tym stylu jednocześnie może mieć trudności z udzielaniem negatywnego feedbacku, gdyż zależy jej na tym, aby być dobrze postrzeganą wśród innych.
- S, czyli styl Wspierający obejmuje ostrożność, cierpliwość i skromność. Osoba Wspierająca to dobry słuchacz, który rzadko sam zabiera głos.
- C, czyli styl Dokładny natomiast cechuje minimalizm w komunikowaniu się. Osoby te przestrzegają zasad, są świetnymi analitykami. Jednocześnie unikają komunikacji 1:1 (wolą pisać niż mówić) i rzadziej walczą o swoje racje.
Jak rozpoznać style komunikowania się w zespole?
Extended DISC® jest przede wszystkim narzędziem biznesowym i ma zastosowanie w środowisku pracy. Samo badanie ma postać internetowego kwestionariusza. Celem analizy nie jest ewaluacja psychologiczna czy ocena kompetencji i wiedzy branżowej. Wynikiem badania jest szczegółowy raport, którego podstawą jest procentowy udział w obszarach D, I, C oraz S, np. ISC, gdzie I wynosi 25%, S – 40%, a C – 35%. Każdy z nas wykazuje cechy co najmniej dwóch obszarów – nigdy nie spotkamy osoby, która jest w 100% D, I, C czy S. W raporcie znajduje się również interpretacja wyniku, która wyszczególnia typowe zachowania dla danego wyniku oraz sugeruje ścieżkę zmian, dzięki której pracownik może lepiej porozumiewać się z innymi.
Tworzenie kultury komunikacyjnej w zespole
Dostosowanie stylu komunikacji do indywidualnych preferencji członków zespołu to jedno, ale warto również zadbać o wypracowanie kultury komunikacyjnej, która będzie sprzyjała wszystkim. Ważne, aby członkowie zespołu czuli się swobodnie w wyrażaniu swoich opinii i potrzeb. Niektóre grupy preferują bardziej formalną formę komunikacji, inne zaś wolą luźne rozmowy. Warto ustalić wspólne zasady, aby każdy czuł się komfortowo.
Niezwykle ważna jest regularna informacja zwrotna, by wszyscy pracownicy wiedzieli, jak ich styl komunikacji wpływa na innych. Feedback pomaga w bieżącym dostosowywaniu komunikacji i zapobiega nieporozumieniom. Ponadto wykorzystanie informacji z badania Extended DISC® we wprowadzeniu takich zmian w zespole, aby komunikacja pomiędzy przełożonym a zespołem była znacznie skuteczniejsza.