Normy ISO w biznesie

Normy ISO w biznesie

W środowisku biznesowym coraz większą uwagę przywiązuje się do różnych standardów. W sektorze B2B niemalże każda współpraca opiera się o wymagania konkretnej normy, dzięki czemu kontrahenci w łatwy sposób ustalają poziom świadczonych usług. Stosowanie wielu norm jest dobrowolne, jednak przedsiębiorstwa tak często ich wymagają od swoich dostawców, że stają się one niemalże wymogiem.

Jeśli firma chce zachować konkurencyjność i odpowiedni poziom, to musi poznać i wdrożyć przydatne w danej branży standardy. Poznaj wybrane normy dla branży samochodowej.

ISO 9001

Jest to standard dotyczący Systemu Zarządzania Jakością. Norma ISO 9001 jest uniwersalna i można ją wdrożyć w każdej organizacji niezależnie od jej branży, wielkości, zakresu działania, czy lokalizacji.  Jest to system bazowy dla Zintegrowanego Systemu Zarządzania. Niezwykle popularny, bowiem na całym świecie ISO 9001 wdrożyło już ponad milion organizacji.

ISO TS 16974 

Jest to specyfikacja techniczna obowiązująca w branży motoryzacyjnej. Norma ta jest oparta na założeniach i strukturze ISO 9001 i dostosowuje jej założenia do wymogów tej branży. Jej założenia ujednolicają obowiązujące wcześniej krajowe wymagania dotyczące systemu zarządzania jakością. ISO TS 16974  obowiązuje firmy zajmujące się projektowaniem, produkcją całych pojazdów oraz ich części. Standardy tej normy dotyczą także przedsiębiorstw zajmujących się instalacją części samochodowych oraz ich serwisowaniem.

Dodatkowe wymagania

Trzeba zauważyć, że ISO TS jest jednym z wielu standardów dotyczących branży motoryzacyjnej. Firmy, które współpracują z danymi markami samochodów często muszą spełniać jeszcze dodatkowe wymagania. Ponadto warto pamiętać, że w dużych zakładach przemysłowych produkujących pojazdy muszą być spełnione różne inne normy, które zapewnią bezpieczeństwo i jakość na odpowiednim poziomie. Mogą to być np. dyrektywa maszynowa, czy dyrektywa ATEX, która dotyczy bezpieczeństwa w strefie zagrożonej wybuchem.

Dodaj komentarz