Wydaje się, że każdy kierowca doskonale wie, kiedy zmienić opony letnie na zimowe. Każdy również teoretycznie wie, dlaczego taka zmiana opon jest ważna dla bezpieczeństwa jazdy. Jednak wciąż są i tacy kierowcy, którzy nic sobie z tego nie robią i zimą wciąż jeżdżą na oponach letnich lub odwrotnie. Dlaczego warto zmieniać opony w sezonie letnim i zimowym? Czym właściwie różnią się opony sezonowe?
Opony letnie i zimowe – podstawowe różnice
Różnica między oponami zimowymi i letnimi polega przede wszystkim na rzeźbie bieżnika. Gładkie i duże klocki oraz stosunkowo niewielka ilość nacięć to domena opon letnich. Tutaj również spotkamy dużo szersze kanały odprowadzające. Dzięki temu opony mają styczność z asfaltem na dużo większej powierzchni. Wygląd klocków sprawia, że mamy dużo stabilniejszy tor jazdy po rozgrzanym słońcem asfalcie oraz wysoki poziom trakcji. Z kolei kanały odprowadzające to zabezpieczenie przed aquaplaningiem i ślizganiem się samochodu na mokrej nawierzchni.
No dobrze, a jak w takim razie wyglądają opony zimowe? Przede wszystkim jest tu dużo więcej nacięć i lamelek niż na oponach letnich. Kanały odprowadzające na środku opony są węższe, jednak nieco grubsze są pasma odprowadzające wodę i błoto na boki. Dzięki tak zaprojektowanej powierzchni zimówka ma większą przyczepność w śniegu, ponieważ nacięcia i lamelki „wgryzają się” w śnieg.
Guma również ma znaczenie
Opony letnie i zimowe różni również zastosowanie innych mieszanek gumy przy ich produkcji. W oponach letnich używa się twardszej gumy, która zawiera więcej sadzy. Wszystko po to, by opona nie topiła się w czasie upałów i nie traciła swoich właściwości. Pamiętajmy jednak, że taka twarda opona w czasie zimowych dni się nie sprawdzi, ponieważ styka się z asfaltem dużo mniejszą powierzchnią i traci przyczepność.
Zimowe opony mają bardziej miękką gumę, by mogły zachować swoją plastyczność nawet w czasie bardzo niskich temperatur. I dlatego właśnie nie będą odpowiednie dla sezonu letniego, ponieważ mogą lepić się do asfaltu i tym samym zwiększać siłę tarcia. W ten sposób szybko zetrzemy bieżnik.