Wymiana rozrządu to naturalna kolej rzeczy podczas eksploatowania pojazdu i musi o niej pamiętać każdy kierowca. Zaniedbanie tej czynności może prowadzić do całkowitego zniszczenia silnika, co będzie się wiązać z ogromnymi kosztami. Choć wymiana rozrządu również do niedrogich nie należy, to przeprowadza się ją raz na parę lat. Przyjrzymy się bliżej temu elementowi samochodu.
Rozrząd – jego najważniejsze funkcje
Układ rozrządu jest odpowiedzialny za kierowanie urządzeniami zapewniającymi dotarcie mieszanki paliwowo-powietrznej i powietrza do cylindrów oraz usuwanie produktów spalania. Zadaniem rozrządu w silnikach, które posiadają bezpośredni wtrysk paliwa (benzynowe i wysokoprężne), jest napędzanie pompy wysokiego ciśnienia, która odpowiada za sprężanie paliwa do wysokiego ciśnienia, zanim zostanie ono podane do wtryskiwaczy. Ponadto funkcją rozrządu jest także napędzanie pompy wodnej – która zapewnia obieg cieczy chłodzącej w układzie chłodzenia – i pompy oleju – która jest odpowiedzialna za utrzymywanie właściwego ciśnienia oleju silnikowego. Jak widać jest on naprawdę ważny, dlatego warto o niego dbać.
Pasek i łańcuch – wymiana
W obecnych silnikach do napędu stosuje się paski i łańcuchy rozrządu. Te pierwsze znajdują się na zewnątrz silnika – pod pokrywą ochronną -, z kolei drugie są zabudowane we wnętrzu silnika. Standardowa wymiana polega na zamontowaniu nowego paska i ewentualnie napinacza – jednak producenci samochodów coraz częściej podają czas, po jakim trzeba go wymienić, a także – po uprzedniej ocenie stanu ich zużycia przez mechanika http://www.impwar.pl/ – wymianie rolek napinających, rolek prowadzących, śrub i szpilek. Powinno się również zamontować nową pompę cieczy chłodzącej.
W przypadku wymiany łańcucha należy wymienić – oprócz niego samego – również elementy prowadzące, tj. ślizgi i napinacz hydrauliczny.
Wymianę rozrządu powinno się przeprowadzić po osiągnięciu konkretnego zakresu kilometrów przebiegu – który jest określony przez producentów danego typu silnika – lub co ustaloną liczbę lat – jeśli nie uzyskano w tym czasie odpowiedniego przebiegu.
Jeśli chodzi o rozrząd na łańcuchu, to na ogół jest on bezobsługowy i powinien wystarczyć aż do końca sprawności silnika.